ukr
русский
Топ-теми:

Перенесення дати Різдва: протоієрей Георгій Коваленко назвав проблему

Перенесення дати Різдва: протоієрей Георгій Коваленко назвав проблему
Перенесення дати Різдва: протоієрей Георгій Коваленко назвав проблему

В контексті створення в Україні єдиної помісної православної церкви знову актуалізувалося питання переходу на григоріанський календар або, як мінімум, перенесення дати святкування Різдва на 25 грудня, а Пасхи - за григоріанським календарем, в дату, коли її відзначає більшість християн в світі.

Своєю думкою про те, наскільки це доцільно зараз і наскільки ці дві події пов'язані між собою - створення церкви і перенесення дат великих церковних свят - з UAportal поділився ректор Відкритого православного університету, колишній прес-секретар предстоятеля УПЦ Московського патріархату, протоієрей Георгій Коваленко.

Наша позиція в Відкритому православному університеті сьогодні така: ми вже маємо два вихідних. Для початку ми повинні наповнити різдвяним змістом 25 грудня. Наприклад, це може бути день різдвяної гостинності.

По-перше, ми повинні зрозуміти, що 10 з 14 православних церков світу святкують Різдво 25 грудня. Отже, ці люди є і у нас в Україні. Вони можуть працювати в посольствах, в якихось організаціях, вони можуть просто постійно жити в Україні. По-друге, є представники інших конфесій. У нас є друзі за кордоном, і ми можемо використовувати цей вихідний день, щоб поїхати до них в гості, привітати їх і разом з ними відсвяткувати Різдво, познайомитися з традиціями інших країн і народів.

Читайте: Онуфрій і Філарет служитимуть разом? Протоієрей Георгій Коваленко про закінчення війни церков

У нас з'являються подвір'я Константинопольського патріархату в Україні. Оскільки в Константинополі Різдво святкують 25 грудня, ми можемо абсолютно спокійно прийти на службу, взяти участь в богослужінні і привітати представників Константинопольської церкви, які в цей день несуть своє служіння в Україні. Якщо вони будуть служити за своїм календарем, я не бачу жодної проблеми прийти і привітати їх.

Тому я все-таки вважаю, що потрібно не переносити, а використовувати цей день в різдвяному і релігійному сенсі для освіти і знайомства з іншими народами, з іншими конфесіями і з іншими традиціями.

Чи потрібно буде переносити в майбутньому? Я думаю, що це майбутнє якраз і покаже.

Сьогодні важливо не створювати додаткових зон напруження, але при цьому і не закриватися у власній шкаралупі. Тому що все-таки значно більша частина християнського світу і велика частина православної церкви святкує Різдво 25 грудня. Наша традиція - це 7 січня, і до цього треба ставитися спокійно. Є ж старий Новий рік, новий Новий рік, і ми якось зживаємося з цією традицією. У нас є Різдво і Новий рік, які спочатку були одним святом, тому що це Новий рік від Різдва Христового.

Читайте: З Почаївської лаври виженуть МП? Пояснення протоієрея Георгія Коваленка

Я не бачу нічого поганого в тому, щоб наповнювати 25 грудня новими різдвяними смислами і традиціями. Але при цьому питання про зміну календаря - це питання непросте. Його треба вирішувати спокійно, мудро, виважено, поступово. І якщо в якийсь період в Україні будуть православні парафії, які святкують і так, і так - хтось 7 січня, а хтось 25 грудня - це вже певний крок.

До речі, на території Чернівецької області вже є достатньо парафій, що служать за новим стилем. Частина православних, в тому числі Московського патріархату, в Чернівецькій області служать за новим стилем. Це реальність цього регіону.

Я думаю, що щось подібне може бути і в інших регіонах,і в якихось конкретних громадах. А щодо Великодня можна згадати, що 2033 рік буде роком 2000-річчя Воскресіння Христового. Дійсно, було б добре, щоб християни в усьому світі святкували Великдень в один день.

Але у мене завжди виникає питання. Коли ми не знаємо один одного або з підозрою ставимося один до одного, і просто механічно все перенесемо на один день, чи буде це сприяти зміцненню християнської єдності або впізнаванню один одного? Ми всі в один день розійдемося кожен по своєму храму, по своїй конфесії, по своїх друзях і одновірцях. Для початку треба навчитися хоча б ходити в гості один до одного. Якщо ми не в один день святкуємо той же Великдень, то можна дізнатися про традицію, привітати. І як раз наявність двох різних днів створює таку можливість. А вже знаючи один одного і бажаючи бути разом і святкувати разом, і потрібно вирішувати питання щодо одного єдиного дня.

Читайте: Є два виміри, які роблять Об'єднавчий собор легітимним, - протоієрей Георгій Коваленко

Тому що сам факт святкування Великодня в один день не робить нас ближчими один до одного, не робить нас єдиними, якщо ми не хочемо знати один одного, якщо ми не хочемо спілкуватися один з одним, якщо ми не хочемо повноцінної єдності і любові між християнами, які заповідав нам Христос. Тому питання не в даті. Хоча, особисто я за те, щоб християни святкували і Великдень, і Різдво в один день.