"Дихаємо в унісон": митрополит Олександр (Драбинко) про резонансні заяви архієпископа Іова і фіаско РПЦ. Бліц
Останні заяви архієрея Константинопольської церкви, представника Вселенського патріархату при Всесвітній раді церков, архієпископа Телміського Іова (Гечі) викликали справжній резонанс в ЗМІ. Зокрема, він фактично оголосив смерть Московського патріархату в Україні.
Своєю думкою про це, а також про останню заяву УПЦ МП щодо Об'єднавчого собору в Україні в бліц-інтерв'ю UAportal поділився митрополит Переяслав-Хмельницький і Вишневський УПЦ Олександр (Драбинко).
- Цікаву заяву зробив архієпископ Вселенського Патріархату Іов (Геча). Ви її бачили?
- Ну, звичайно, бачив. Я відповідно після отримання посилання від нього ж, на цей матеріал, тут же у відповідь написав. Кажу - слава Богу, ми з вами дихаємо в сприйнятті подій в унісон. Я тільки вчора про це озмірковував в черговому інтерв'ю (архієпископ Олександр (Драбинко) має на увазі інтерв'ю, яке він дав 1 листопада UAportal).
- Зокрема, владика Іов сказав про те, що на сьогоднішній день всі православні архієреї України - служителі Вселенського престолу, оскільки рішенням Синоду Вселенського патріархату юрисдикція Російської церкви над українським священноначаллям скасована.
- Ми з вами про це вчора (1 листопада) говорили, і дуже докладно. Але поки теоретично, оскільки ще немає заяви Вселенського Патріархату про межі своєї юрисдикції. Владика Іов, так само, як і я, говорить про теорію. Про речі, які повинні були б мати місце. Поки що ми не чули звернення до своєї пастви і ієрархів Вселенського патріарха.
Читайте також: Коли в Україні відбудеться об'єднавчий собор щодо автокефалії (джерело вкрай сумнівне, проте...)
- Владика Іов також закликав представників Російської Церкви відновити єднання з Константинопольським Патріархатом і припинити погрожувати розколом в Православ'ї. Зокрема, він нагадав про те, що українське питання не є новим для Константинополя, оскільки всі президенти України, за винятком Януковича, зверталися з проханням надати автокефалію православній церкві в Україні.
Чи піде РПЦ на мирову з Константинополем? За яких умовах? В якій перспективі?
- Звичайно, піде. Євхаристійна єдність має бути відновлена в будь-якому випадку, тому що це питання не політичне, не громадського порядку, а виключно церковне.
Якщо ми вважаємо, що місія Церкви є над-мирною, над-мирською, то немає ніяких причин для того щоб в питанні адміністративного устрою Церкви використовувати і спекулювати питаннями мирськими.
- Як ви вважаєте, чи могла б РПЦ для початку скасувати заборону для своїх парафіян молитися і причащатися в храмах Константинопольського Патріархату?
- Я в даному випадку тільки скажу одне. За наявної у мене інформації, кількість паломників на Святу Гору Афон, яка знаходиться в безпосередній юрисдикції Вселенського Патріархату, збільшилася.
Для них рішення керівництва Московської патріархії і Синоду, який пройшов в Мінську, не є обов'язковим.
Люди як причащалися, так і причащаються, священики як служили, так і служать. І це показник того, що в даному випадку, висловлюючись мирською мовою, м'яч далеко не на полі Московського патріархату.
Навпаки, в даному випадку Московська патріархія в програші перед Вселенською, оскільки вона зробила додаткову рекламу Афону. Всі переживали, чи не зменшиться кількість паломників. Ні. Кількість паломників збільшилася.
- Той же владика Іов сказав ще одну цікаву фразу: "Якщо сьогодні Православна церква в Росії має сумніви щодо права Константинополя на надання автокефалії", то "вона повинна відректися від своєї власної автокефалії, тому що патріарший статус їй було дано в XVI столітті Вселенським патріархом Єремією без всякого Вселенського собору".
Ви не вважаєте, що це нагадування архієпископа можна розглядати як певну ескалацію стосунків між Константинополем і Москвою?
- Я не знаю, від чийого імені висловлює цю думку владика Іов. Якщо ця думка погоджена з керівництвом церкви, яку він представляє і в якій він знаходиться, тоді можна говорити про якісь питання, які ви піднімаєте.
Але про ескалацію конфлікту я б не говорив. Якісь роздуми, які ми можемо мати з тих чи інших питань, не можуть бути причиною конфліктів. Ніхто нікому ще не забороняв розмірковувати. Конфлікти можуть виникати тільки в тому випадку, коли робляться офіційні, Синодальні заяви, затверджені главами Церков. Все інше є лише особистою приватною думкою, яка або може представляти загальну точку зору церкви, або не може її представляти і є приватною богословською теоретичною думкою.
- На сьогоднішній день ми бачимо, що Константинополь поводиться досить мирно, він не робить дзеркальних заходів щодо РПЦ. І все ж, чи може ситуація погіршитися? Чи вважаєте ви, що можливий справжній конфлікт між Константинополем і Москвою?
- Не думаю.
- На чому грунтується ваше переконання?
- На тому, що немає підстав для того, щоб мої підстави на чомусь грунтувалися (сміється).
- На прохання UAportal глава Інформаційно-просвітницького відділу УПЦ, архієпископ Климент прокоментував те, що сказав речник УПЦ КП, архієпископ Євстратій (Зоря) щодо участі митрополита Онуфрія в Об'єднавчому соборі автокефальної церкви України. Перш за все, він сказав, що заява представників УПЦ КП є "чимось сюрреалістичним".
- А владика Климент в цьому світі живе чи в якомусь окремому? Ви його про це не запитали? (сміється)
- Владика Климент також сказав, що патріарх Філарет для Стамбула - "збитий льотчик" і що " зняття заборон із нього так і залишилось яскравим прикладом того, як в Константинопольському патріархаті вміють за допомогою купи складнопідрядних речень із незрозумілих архаїчних термінів обкрутити навколо пальця кого завгодно " .
- Хороший біолог! До речі, цікаво було б дізнатися - цей його коментар був у вигляді сповіді, чи як? І як він ставиться до того, що сповідь, яку він робив наді мною 2013 року, записувалася на відео?
Тоді, в 2013-му, мене водили під конвоєм. Сповідь проходила в кімнаті, де мене утримували як свідка, і владика Климент був особою, що сповідувала. Як я розумію, знімали на відео, бо сподівалися, що я під час сповіді розповім щось надзвичайне. Я не знаю, чи знав владика Климент про те, що ведеться запис.
За порушення таємниці сповіді в царські часи виривали ніздрі, позбавляли сану і засилали на каторгу.
- Але в наших сучасних умовах ви ж не будете наполягати на подібних заходах?
- На таких заходах я не наполягаю. Але, як мінімум, сану він за це повинен бути позбавлений. Якщо він знав, що проводить сповідь під камеру.
Є довідка про те, що відео, викладене в Youtube, достовірне, є позов до суду. Цим займається юрист. Якщо владика Климент знав, нехай відповідає, чому він це робив. Якщо не знав, нехай так і скаже. До нього взагалі багато юридичних питань.
- Тобто в даному випадку ви використовуєте не церковнтй, а суто світський спосіб вирішення конфлікту.
- Звичайно. А як можна використовувати церковний спосіб, якщо церковна система судочинства у нас не працює?